Sunday, August 16, 2009

Cuti oh Cuti

Alhamdulillah dengan kasih sayang Allah kita masih mampu menikmati segala nikmatNya. Apa khabar iman kita? Ibadah kita? Semoga Allah sentiasa memberi petunjuk kepada kita dan semoga dithabatkan dalam perjuangan islam.

Masih dalam fatrah cuti musim panas. Aktiviti berubah seperti yang dirancang. Semoga cuti dimanfaatkan dengan sebaiknya. Memilih untuk tidak keluar bermusafir bukanlah pilihan saya. Nampak lebih seronok dan teruja bilamana sepupu kak Hanisah dari Amerika datang bercuti di sini. Kak Nis Ilyani. Namun pesan mak dan abah agar tidak ke mana-mana atas dasar berhati-hati dengan keadaan semasa. Terpaksa akur kerana keizinan ibubapa adalah segalanya. Perasaan ingin menziarahi tempat-tempat yang semestinya dipenuhi pelancong-pelancong asing menjadi alasan. Mungkin masih ada peluang lain kan...

Sebenarnya masih banyak perkara yang perlu diselesaikan cuti ini. Jadi tidaklah begitu terkilan untuk membuat keputusan untuk tidak menyertai mereka untuk bermusafir jauh dan luar dari kawasan biasa. Tapi sebenarnya kalau ikut kan hati memang nak join ke Bandar Biru Chefchaaouen.


Chefchaouen



Bandar Biru


Biru yang tenang

Tiba-tiba mengalami satu perasaan. Perasaan untuk berkongsi pengalaman sebelum sampai di bumi Maghribi ini. Alhamdulillah..Allah merupakan sebaik-baik perancang dan Maha Mengetahui apa yang kita tidak ketahui..

Bermula al kisahnya selepas seminggu temuduga yang menakutkan itu, saya mendapat panggilan daripada Ust Hatta dari Majlis Agama Islam N9. Ummi Noraini a.k.a cikgu BM saya pun menemani saya untuk mengesahkan persetujuan tawaran tersebut. Sungguh memeranjatkan bilamana nama saya tidak diletakkan di dalam senarai pelajar yang akan ke Jordan. Morocco??? Ummi cuba tenangkan saya. Tiada idea. Dalam fikiran saya hanya mahu menolak dan cuba mempertimbangkan tawaran ke IIUM. Saya cuba menghubungi mak. Kata mak "Kadang-kadang peluang yang hadir dalam hidup kita hanya sekali dan mungkin tidak akan datang lagi." Raut wajah ceria emak ketika ditelefon ust Hatta semalam lantas ku terbayang. Harapan mak yang besar itu ku terima. Kegembiraan mak juga merupakan kegembiraan ku...




Pusat Dakwah Islamiah Paroi N.Sembilan.

Alhamdulillah Program Itensif Timur Tengah (PITT) merupakan pengalaman yang sungguh berharga. Setiap pagi menghafaz al-quran, belajar bahasa arab, bahasa ammi dan ceramah-ceramah daripada pelajar-pelajar lepasan luar negara. Sentiasa dipenuhi dengan aktiviti yang tidak membosankan. Dikelilingi sahabat-sahabat dan mereka-mereka yang mempunyai asas agama yang kuat dan tidak kedekut berkongsi ilmu. Namun yang paling tidak boleh dilupakan makanan yang disediakan. Sangat sedap..




Semoga terus bersemi ukhuwwah mencambahkan cinta dan redha Ilahi


Kemudian di sambung dengan Kelas Bahasa di Markaz NIL di Mesir. Selama 2 bulan belajar bahasa arab dengan orang Arab. Sungguh berbeza suasana dan cara pembelajarannya. Ustazah Shaima' yang sangat best dan selalu menjadikan kelas riuh-rendah dan meriah dengan celotehnya.



Jamuan Akhir setelah 2 bulan di Markaz NIL



Nanti saya akan sambung pengalaman di Mesir. InsyaAllah.. Have a nice trip sis Nisah n sis Nis.


3 comments:

Shinju said...

Oh, patutlah tak nak ikut.Tak apa2, insyaAllah ada rezeki lain kali pula.

Jangan nangis2 eh akak tak ada...=)

Farah Imani said...

owh kak shinju ku...

haah, ade rezeki saya round satu world...=>

okies saya xkan nanges..cuma rindu n sunyi sikit bila sume xde...

Anonymous said...

salam,boleh xcrite pasal penempatan pelajar malaysia di universiti hassan2,maghribi..kalu x keberatan..