Wednesday, June 17, 2009

Teruskan Perjalanan Hidup....





Manusia yang fitrahnya seringkali lupa dan kelupaan bukan alasan untuk tidak bergerak dan menuju kehadapan..Tahukah kita bahawa muktakad (keyakinan) yang kita kukuh di dalam akal batin kitalah yang akan mempengaruhi setiap apa yang kita lakukan. Jika kita punyai muktakad yang ijabi (positif) maka setiap apa yang kita lakukan semuanya akan jadi positif. Jika kita punyai muktakad yang sebaliknya maka semua akan jadi tak kena, maksudnya negatif la kan.


Sesungguhnya muktakad itu membina suluk (akhlak)...Akhlak yang baik bermula dari muktakad yang yang ijabi dan sahihah.....sesungguhnya Nabi Muhammad mulakan dakwah islamiyah dengan akidah, yakni pembentukan muktakad sahihah kerana keyakinan yang kukuh dalam diri akan terzahir dengan perbuatan insan itu sendiri.

Barmajah alLughawiyah alAsabiah??

Program Linguistik Neuro...

selesai imtihan untuk subjek Usul Tarbiyah Islamiah dan Iktisad Islami tadi...alhamdulillah..


Buat kak khadijah khalilah ku...akak balik Malaysia 26 jun ya? exam habis 22hb itupun kalau lepas semua..doa2 saya dan sahabat2 semua najah dengan cemerlang...sempat ke saya nak ke Rabat untuk ziarah akak?? harap2 saya sempat jumpe akak sebelum akak fly ke Malaysia..isk2 sedihnya...

Esok dan seterusnya masih berbaki exam tapi masih sempat nak belek-belek farahimani saya ni..:)

sambung balik study.....

1 comment:

Anonymous said...

InsyaAllah, semoga sempat. Semoga dapat jawab dengan baik untuk peperiksaan ini. Doakan smoga urusan akak dipermudahkan. =)

-Kak Lilah-