Tuesday, December 1, 2009

Maafkan SAHABAT mu ini..



"Hari ini mesti cari DIA di kuliah" tekad ku dalam hati.

Kebimbangan yang diselubungi seribu andaian sejak Khamis lepas. Dia tidak menampakkan wajahnya. Kebiasaannya dia akan menjemput kami ke rumahnya sehari sebelum Eid. Entah. Kami satu rumah tertanya-tanya sesama sendiri.

"Dia balik kampung??"
"Tak sihat kot??"
"Rumah dia ada duyuf (tetamu) kot??"

Dia juga tidak muncul di pagi hari raya seperti selalu. Tidak sepeti Eid yang lepas, awal pagi lagi sudah menekan loceng rumah kami. Memanggil-manggil kami untuk cepat-cepat bersiap. Kelam kabut kami jadinya.

Dia sudah kuanggap seperti kakakku sendiri. Walaupun kami satu kelas yang sama namun umur kami berbeza. Matang. Perwatakanya yang mudah didekati dan memahami. Sejak hari pertama kami di universiti ku merasai ada sesuatu yang menghubungkan kami. Takdir Allah itu Maha Hebat. Rumah kami tidak jauh dari rumahnya. Maka, dia sering bertandang ke rumah kami dan kami pun selalu sahaja bertandang ke rumahnya. Mengenali keluarganya merupakan satu penghargaan buat ku. Bila melihat wajah ibunya (mama Faezah) hati sayu teringatkan emak jauh di sana. Terubat juga rindu. Tidak pernah kedekut meluangkan masa untuk bersama kami. Apatah lagi bila musim peperiksaan. Sepanjang hari kami belajar bersama-sama dan hanya rehat untuk solat dan makan. Bicaranya itu hikmah dan sentiasa disulami dengan nasihat. Hatinya lembut dan mudah tersentuh.

Dialah sahabat yang sentiasa ada untuk membantu. Shukran lak Asma'. "Hasbawi Asma"

Sepatutnya kami ke rumahnya kelmarin tetapi disebabkan jemputan daripada sahabat lain terpaksa kami tangguhkan. Sudah beberapa kali sudah bercadang untuk ke rumahnya untuk menziarahinya.

"Perasaan BERSALAH"

Dia tidak muncul di kelas pagi tadi. Meliar sahaja mataku di dalam kelas. Mencari-cari kelibat dia. Tiada.

Pagi tadi di waktu senggang sebelum bermula kelas kedua, bercadang untuk pulang sebentar.
Ketika melintas jalan yang agak sesak itu. Kedengaran jeritan kecil memanggil namaku .

"Asma'!!" Aku separuh menjerit. Terus peluk dia.
"Aina kunti?? Hal enti bekhaer?? Ahwal toyyibah??"
(Awak di mana?? Awak sihat?? Semuanya baik-baik??"
Soalan yang terus menerjahnya.

Muka dia sedih. Dan berkali-kali minta maaf. Dia risaukan kami. Bagaimana Eid kami. Dalam pertemuan yang singkat itu katanya ibunya dimasukkan ke hospital sehari sebelum Eid. Sakit yang memerlukan pembedahan segera.

"Qodhoitu leid bi ldumu' Farah"
(Aku merayakan eid dengan air mata farah)
kata-katanya itu begitu membuatkan betul-betul sedih dan rasa bersalah.

Sememangnya diri ini bersalah. Kenapa tidak ku menelefon atau hantar sahaja sms??
Perasaan bersalah ini bertambah bilamana teringat kata-kata Asma', ibunya yang sakit itu masih sempat bertanyakan bagaimana keadaan kami.
Semuanya ini aturan Allah. Ada juga perkara yang kita nampak ringan sahaja namun besar kesannya.

Semoga ibu mu cepat sembuh Asma'..

Maafkan sahabat mu ini..




No comments: