Thursday, December 31, 2009

:: Menilai erti KASIH SAYANG::



::Permulaan sama penting dengan penghujung kerana permulaan itu mempengaruhi penghujung. Jangan mengatakan hanya salah satu yang penting kerana kedu-duanya sama penting::


Dengan Nama Mu Ya Allah ku SERU dalam tiap hembusan nafas ku...
Kuatkan hati ini..dalam hidup yang penuh dugaan dan ujian..jangan Kau lepaskan daku untuk pergi jauh dari Mu walaupun dalam sekelip mata..Aku lemah tanpa Mu..Apakah maknanya hidup ini tanpa Mu..

Takaran musibah yang terukur dengan tangisan dan beratnya tragedi. Membuatkan pipi haus akan air mata. Bencana masa telah menutupi wajah. Awanan kedukaan yang pekat disertai hujan tangisan ku biarkan kekal sepi.


Semakin pantas masa meninggalkan kita. Suka dan duka silih berganti. Pejam celik mata ini. Sudah sampai tahun 2010. Diari tahun 2009 pasti menjadi sejarah yang kekal dalam ingatan.
Ini bermakna tidak sampai setahun lagi kesempatan untuk terus ku melakar ceritera di bawah langit biru Morocco ini. Masa yang pantas berlalu sangat mengusarkan hati. Butir ilmu yang ingin ku gapai dari jejak-jejak ilmuwan yang kabur dengan debuan ini sudah cukupkah untuk ku bawa jadi bekalan?? Taklifan amanah yang ingin ku bawa pulang sebagai penyuluh jalan.
Semoga Allah berkati usaha kami..

Lembaran ceritera baru ku mulai dengan pujian buat Pemilik dunia ini. Ya Allah..Dengan kasih sayang dan cinta Mu masih Kau kurniakan nikmat usia. Kasih sayang Mu ku damba selamanya. Namun sering sahaja aku sia-siakan.
Usia muda ini sepatutnya digunakan dengan sebaik-baiknya. Kita yang mencorakkan dunia kita. Gunakanlah akal yang Allah kurniakan untuk memilih jalan yang terbaik.

Terima kasih kepada sumber semangat dan inspirasi. Emak dan Abah..:) Sejak kecil hingga ke hari ini. Tidak pernah berkurang kasih sayang kalian berdua. Perbualan tadi benar- benar membuatkan diri ini sedar. Sekeping hati seorang ibu dan ayah. Perasaan kalian berdua yang sunyi tanpa anak-anak di sisi. Semuanya makin membesar dan terpaksa membawa haluan kehidupan masing-masing. Besarnya pengorbanan kalian untuk kami. Hanya doa tulus dari kejauhan ku utuskan buatmu ayahanda dan bonda.
Ingatlah yang sesungguhnya kita adalah bekalan mereka di sana. Semoga kita semua menjadi anak-anak soleh yang sentiasa mendoakan ibubapa kita inshaAllah...

Along dan Abang izz bakal menimang cahaya mata kedua. Abang Udin yang masih dalam suasana orang arabnya dan abang amal bakal menamatkan pengajian. Alhamdulillah..Perbualan dengan adik tadi..panjang kisahnya. Tekanan di bumi sana benar-benar merisaukan diri ini. Bukan mudah menjadi hamlatul quran. Ku fahami adik ku sayang. Sedaya upaya ku cuba membantu. Kenapa aku turut terkesan dengan perkongsian luahanmu itu?? Semoga dengan sedikit kata-kata itu moga menjadi pembakar semangat buatmu.

Apakah dikau mengerti menilai erti kasih sayang ??

Kadang-kadang kita sering tidak menghargai insan- insan di hadapan kita. Namun bila berjauhan dan hilangnya saat untuk bersama...:(
Maka...Hargailah sebelum hilang dari sisi..

Dalam usia yang singkat ini. Hargailah mereka-mereka yang berada di sekeliling anda. Belajar menerima apa jua keadaan dalam hidup ini. Sesungguhnya hidup ini aturan Allah yang TERBAIK.

Belajarlah menilai kasih sayang. Kerana dalam kasih sayang itu sebenarnya menjadikan kita lebih kuat untuk berjalan malah berlari dalam menuju redhaNya.

Kasih Sayang Allah.. Kasih Sayang Ibubapa.. Kasih Sayang Keluarga.. Kasih Sayang Sahabat.. Kasih Sayang untuk umat islam...

Jangan lupa untuk doakan saudara-saudara kita di Palestin..
Semoga Allah memberikan kemenangan untuk umat Islam..
ameen..



Exam sem 1..tinggal sejarah :)


p/s: Final exam mode. Harap doa dari semua sahabat... Allahu yubarik fikum...

No comments: