Saturday, December 19, 2009

::Muharam Yang Datang Bertamu::


Dengan Nama Mu Ya Allah aku berlindung daripada segalanya yang membawa aku jauh dari jalanMu.

Alhamdulillah ya Rabbal la3lamin. Masih lagi mampu menghirup udara dan merasai kenikmatan iman dan islam. Mungkin masih belum terlambat untuk diucapkan SALAM MAAL HIJRAH buat semua. Semoga Tahun Baru dengan semangat yang baru, nafas kehidupan yang lebih menyegarkan dan semakin bertambah cinta kita kepada Pencipta. Kehidupan yang lepas adalah pelajaran yang paling berharga untuk mengorak langkah ke hadapan dengan penuh keyakinan. Terokailah diri sendiri yang telah diciptakan oleh Allah dengan sebaik-baik kejadian.

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia Dalam bentuk Yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai Dengan keadaannya)."

At-Tin:4

Hujan di luar sana masih renyai-renyai dan sekali-kala angin kuat yang bertiup mengegarkan juga jendela usang ini. Ketika menjenguk ke luar jendela, plastik,cebisan sampah kecil serta debuan di jalanan itu berterbangan ke udara dan laju di bawa angin. Lantas kurapatkan sahaja tingkap ini kerana bimbang akan dipenuhi habuk pula bilik ini nanti. Hujan renyai yang berpanjangan sebegini akan menyebabkan penurunan suhu. Maka, semakin bertambahlah juga ketebalan baju untuk dipakai. Semuanya kerana khuatir ditimpa sakit. Sudah masuk tahun ketiga di sini dan diri ini menjadi semakin peka dengan sejuk. Kalau diikutkan pengalaman tahun pertama dan kedua senang sahaja ditimpa selsema dan batuk. Khabar sahabat kami yang berada di selatan Morocco yang telah dikuarantin kerana disyaki mengidap influenza H1N1 begitu membuatkan saya bertambah risau. Alhamdulillah kesihatan dia pun semakin positif sekarang. Jangan dilupakan tentang kesihatan ya sahabat-sahabat. Kadar kesihatan juga mempengaruhi graf ibadah kita dan perjalanan hidup seharian kita.





02 Muharam 1431H hari ini, lengkaplah takwim kelahiran ku yang kini berumur 21 tahun.
Harapan ku agar dapat berbakti kepada agama, ibubapa dan negara. Menjadi insan yang mampu sentiasa memberi manfaat kepada insan yang lain. InsyaAllah. Hidup ini sebenarnya terlalu singkat untuk melunaskan kesemua tanggungjawab kepada mereka yang berhak. Usaha..usaha..usaha..



SBPI JEMPOL, N9

Esok 03 Muharam 1431H,pagi-pagi lagi adik akan mendaftar di Darul Quran untuk program persijilan. Tidak sampai seminggu lagi selepas menamatkan peperiksaan SPM dan kini manyambung perjuangan di bumi barakah sana. Semoga adik kuat dan bertabah untuk mencapai matlamat menjadi HamlatulQuran. Really proud of you dear. Walaupun dulu pernah mengalami kekecewaan kerana gagal untuk menembus masuk untuk merasai biah solehah di balik tembok yang penuh dengan kedamaian itu. Bittaufiq Wan Najah di sana adik.



Darul Quran, KKB


Di samping itu saya mahu mengajak sahabat-sahabat pada bulan MUHARAM ini dengan menghidupkannya dengan sunnah Rasulullah SAW.


Jom kita Berpuasa..:)

Puasa pada bulan Muharram

Daripada Abi Hurairah r.a. katanya, telah bersabda Rasullullah s.a.w. yang maksudnya: "Seafdal-afdal puasa selepas Ramadhan ialah puasa pada bulan Allah iaitu bulan Muharram dan seafdal-afdal solat selepas solat fardhu ialah solat malam." (Riwayat Muslim)

Daripada Ibu 'Abbas r.a. katanya, telah bersabda Rasullullah s.a.w. maksudnya: "Sesiapa berpuasa pada hari 'Arafah nescaya terhapus dosanya dua tahun dan sesiapa berpuasa satu hari daripada bulan Muharram maka untuknya setiap sehari (mendapat pahala) 30 hari." (Dikeluarkan oleh al-Tabrani)


Puasa pada hari 'Asyura (10 Muharram)

Daripada Abi Qatadah r.a. bahawasanya Rasullullah s.a.w. telah ditanya mengenai puasa hari 'Asyura (yakni hari ke-10 bulan Muharram) maka sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud: "Ia akan menghapuskan dosa setahun yang lalu." (Riwayat Muslim)


Puasa hari Tasu'a (Tanggal 9 Muharram)

Ia disunatkan, namun Rasullullah s.a.w. belum sempat mengerjakannya, bagaimanapun Baginda s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya jika aku hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada 9 Muharram,." (Riwayat Ahmad dan Muslim)


[[Puasa sunat pada hari ke-10 Muharram hendaklah digabungkan dengan hari sebelumnya iaitu pada hari ke-9 atau dengan hari selepasnya (yakni hari ke-11) dan lebih baik lagi dikerjakan tiga hari berturut-turut iaitu ke-9,ke-10 dan ke-11. Jika ditunggalkan 10 Muharram sahaja maka hukumnya makruh kerana menyerupai amalan orang Yahudi.

Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud: "Berpuasalah pada hari 'Asyura (10 Muharram) dan jangalah menyamai perbuatan orang Yahudi; oleh itu berpuasalah sehari sebelum dan sehari sesudahnya." (Riwayat Imam Ahmad)]]

Waallahu ta3ala A3lam..




3 comments:

wak itu aku said...

smartttttt
heheheheh

Farah Imani said...

>>wak itu aku

shukran2...
tapi apa yg smart tu ek ^__^
semoga segala apa yg kita kerjakan sentiasa mendapat keberkatanNya...

Al-Faqir 'Abdullah Munib ilaiHi said...

Darul Quran, memang ada insan lain yang turut mencemburui kehebatan biah solehah di sana. Sebaik-baik Perancang tetap Allah, dan Dia tahu di mana kita terbaik untuk diletakkan.

=)