Wednesday, March 17, 2010

Adab-Adab Bergurau




Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Allahumma Solli a3la Muhammad wa A3la Wasohbihi Wasallam.
Selawat dan Salam buat Junjungan Tercinta.


Sekadar ingin berkongsi peringatan ini bersama sahabat-sahabat sekalian. Semoga mendapat manfaat dan petunjuk daripada Allah SWT. Muslim yang sejati adalah muslim yang sentiasa menjaga Iman dan Taqwanya. Islam itu hadir bagaikan cahaya yang menerangi alam yang gelita. Islam datang dengan kekuatan dan kebenaran aqidah. Islam juga mengajar kita untuk berakhlak mulia.Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW
di utuskan untuk menyempurnakan akhlak manusia.Dan Rasulullah SAW merupakan sebaik-baik contoh insan yang mempunyai akhlak yang terpuji. Saya tergerak hati untuk berkongsi sedikit maklumat tentang adab bergurau. Seringkali kita tergelincir ketika melafazkan kata-kata dan berbicara dalam kehidupan seharian kita.
Kita juga pasti tidak terlepas daripada bergurau senda dengan warna-warni situasi bersama insan-insan di sekeliling kita. Apapun sahabat, jangan sampai kita terlepas pandang kerana dengan sepatah pun kita mampu merubah semuanya.

ADAB-ADAB BERGURAU

Berhati-hatilah ketika bergurau...


  • Janganlah bahan gurauan mengandungi nama Allah, ayat-ayatNya, RasulNya. Firman Allah SAW: Dan jika kamu tanyakan kepada mereka tentang apa yang mereka lakukan, tentulah mereka menjawab, Sesungguhnyakami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main sahaja. Katakanlah Apakah dengan Allah, ayat-ayat Allah dan RasulNya kamu selalu berolok-olok? Tidak usah kamu meminta maaf kerana kamu telah kafir setelah beriman. (At-Taubah:65-66)
  • Jangan sampai gurauan itu mengandungi dusta mahupun mengada-adakan cerita supaya orang lain tertawa. Rasulullah SAW bersabda: Celakalah bagi orang yang berbicara lalu berdusta supaya dengannya orang banyak jadi tertawa. Celakalah baginya dan celakalah. (HR: Ahmad)
  • Jangan sesekali mengandungi unsur menyakiti perasaan seseorang. Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seseorang di antara kamu mengambik barang temannya. Apakah itu hanya gurau atau sungguh-sungguh dan juka ia telah mengambil tongkat temannya, maka ia harus mengembalikan kepadaNya. (HR: Ahmad dan Abu Daud)
  • Jangan bergurau terhadap orang yang lebih tua atau terhadap orang yang tidak biasa bergurau atau tidak dapat menerimanya atau terhadap perempuan dan lelaki yang bukan mahram.
  • Janganlah memperbanyakkan gurauan sehingga menjadi tabiat kerana boleh menjatuhkan wibawa yang mengakibatkan mudah dipermainkan oleh orang lain.
Waallahu Ta3la A3lam..

Sekiranya sahabat mempunyai pandangan, penambahan serta perkongsian tentang post kali ini, silalah berkongsi di sini. InshaAllah semoga mampu memberi manfaat kepada insan lain dan dikira sebagai ibadah inshaAllah.
   

1 comment:

reza al-razi said...

Salam.. Perkongsian yg berguna.. Mohon share ye.. :-)