Tuesday, March 16, 2010

Senyuman Bintang Hati



Dengan Nama Mu yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang,
Selagi jantung ini berdenyut selagi itu tidak pernah hilang nama Mu dalam hati ini.
Mengalir segala nikmat yang tidak pernah henti.
Semoga Allah meredhai segala gerak geri dan tiap butir bicara.


Dari kejauhan ini, ku merasai senyuman bintang hati yang tidak putus-putus. Bahagia sekali jika saat ini daku mampu bersamamu. Terlalu rasa terharu tatkala teringatkan kata-kata bintang hati yang daku tetap ada dengannya walaupun jasadnya di sini. Sedih.

Bintang hati saya merupakan teman rapat saya. Melalui saat-saat membesar bersama. Dia amat ringan tulang dan tidak pernah merungut kalau saya mahukan pertolongannya. Sering bersama ke mana sahaja. Membesar bersama-sama, jadi kami ke sekolah bersama-sama, masih segar lagi di pagi hari yang masih gelap sudah mula mengorak langkah dengan ceria. Pulang ke sekolah juga bersama-sama. Dia akan terpacak menanti saya di pintu pagar. Kalau jalan kaki pulang dari sekolah pasti geraikeropok lekor itu persinggahannya. Saya dihadiahkan sebuah basikal kerana cemerlang di dalam kelas. Yang seronoknya mak abah pun belikan sekali untuk dia. Bertambah pula tempat persinggahan kami selepas sekolah. Mengulangkaji pelajaran pun bersama-sama. Kalau di sekolah dia amatlah pendiam tapi sebenarnya di rumah, selalu sahaja bercakap tanpa henti dan kacau kakak dia tak henti-henti. Ketika saya masuk sekolah menengah, saya sedih sebab berjauhan dengan keluarga dan semestinya teman rapat saya di rumah a.k.a bintang hati saya.

Dia antara yang paling lama duduk bersama emak dan abah. Dia tidak masuk sekolah berasrama selepas UPSR walaupun mendapat tawaran, abah kata nanti emak tiada teman di rumah. Dia tabah sahaja walaupun sebenarnya dia cemburukan kami yang dilepaskan emak dan abah untuk duduk di sekolah berasrama. Kalau saya pulang dari asrama di hujung bulan, dia adalah orang yang paling gembira. Sebab dia tahu yang saya akan belikan sesuatu untuk dia. Emak pula pasti bercerita tentang dia pada kami adik beradik. Kata emak dia anak yang paling rajin. Cemburu juga dalam hati ini.

Semasa dia berjuang di dalam peperiksaan PMR. Saya sempat belikan dia buku latihan untuk semua subjek sebelum terbang ke benua Afrika ini. Dan paling menyedihkan dia tidak dapat menghantar saya di KLIA kerana terpaksa menghadiri Program Khas PMR. Hanya SMS kata-kata semangat daripada dia saya terima. Terima kasih bintang hati ku.
Selepas mendapat keputusan yang memberangsangkan di dalam peperiksaan PMR. Emak dan Abah pun dengan rela hati melepaskan dia. Kalau diikutkan tidak mahu berjauhan dengan dia. Namun, rezeki dia mendapat tawaran di sekolah berasrama penuh yang tidak berapa jauh daripada rumah.

Dia agak janggal berada di sekolah berasrama penuh. Katanya pelajar-pelajar semuanya pandai-pandai dan agak tinggi diri. Tinggi diri?? Mungkin dia tidak biasa dengan suasana sedemikian dan seringkali berasa rendah diri. Saya selalu pesan pada dia untuk sentiasa positif dan rajin untuk ulangkaji.

Tahun 2008, saya berkesempatan untuk pulang ke Malaysia. Dia antara yang paling gembira. Saya sempat juga bantu dia di dalam beberapa subjek yang masih mampu saya ingat. Saya gembira. Saya selalu pesan yang kita kena belajar bersungguh-sungguh. Biarkan kita tidak kaya dengan harta benda tapi biarlah kaya dengan ilmu dan akhlak. Kita adalah harta untuk kedua ibubapa kita. Jangan dipersiakan pengorbanan mak dan abah.

Saya sangat gembira bila dia berjaya masuk ke program persijilan DQ. Dan luahan hebat pagi itu mencelikkan mata hati ini. Dia semakin matang menilai apa itu erti perjuangan dan hidup.

4am waktu Maghribi. Saya terima SMS ringkas daripada abang Alauddin "Jangan lupa wish adik, hari ini keputusan spm keluar, adik dapat.....". Saya terus menangis gembira. Tidak lama kemudian SMS dari adik pula masuk ke dalam peti inbox. Selepas subuh, saya cuba menghubungi dia. Dia gembira dan bersyukur tapi sedikit sedih katanya. Apapun saya amat berbangga dengan bintang hati saya. Sekadar bertanyakan jika dia mahu mohon mana-mana biasiswa untuk keluar negara. Katanya perjuangan di Darul Quran pasti akan diteruskan. Saya terharu dan pasti mak dan abah pun begitu.

Pesanan untuk Bintang Hati:
Dunia adalah persinggahan sementara yang penuh dengan mehnah dan tribulasinya. Kita tidak mahu terpedaya dengan kejayaan dunia semata-mata. Jadikan kejayaan ini sebagai hadiah Allah atas usaha keras adik. Semoga dengan kejayaan sedikit ini memberikan adik semangat untuk terus berusaha dan meletakkan segala kebergantungan hanyalah pada Allah. Kejarlah dunia untuk mendapat kemenangan di hari akhirat. Semoga Allah berikan kita semua petunjuk dan hidayah untuk berada di atas jalan yang lurus dan benar. Tiada istilah rehat di dalam perjuangan dan semoga kita mampu memperoleh istirahah di JannahNya. InshaAllah

Bintang hati saya adalah adik saya...
Dia juga permata hati mak dan abah saya..
Dia putera bongsu keluarga yang semakin membesar dan semakin matang mengenali dan menilai dunia.
Dan saya mesti sedar yang adik sudah besar dan tidak perlu lagi terlalu risau tentangnya.


Merindukan bintang hati...
Jutaan tahniah kerana memberikan kegembiraan kepada mak dan abah dan juga kami semua adik beradik. Kami gembira memiliki adik yang soleh macam adik. Teruskan berusaha di dalam bidang pelajaran dengan tidak melupakan dunia yang kekal di sana. Kami sentiasa menyokong dan membantu adik dalam apa jua yang adik lakukan.



Adik Amar Adli Bin Ariaff

Maaf untuk posting kali ini. Bukan mahu mempromosikan diri. Sebaliknya sekadar mahu berkongsi rasa, perasaan syukur dan gembira.






1 comment:

creamyfiodesi said...

Tahniah untuk adik Amar Adli bin Ariaff.

Semoga selamanya menjadi permata keluarga. Tetap terlihat kemilau sinarnya walau tersembunyi dalam lautan kaca.

Bak mutiara yang amat bernilai harganya, menjadi buruan jutaan manusia walau tersimpan dalam samudera luas penuh bahaya.

Umpama kejora yang bersinar terang di malam gelita, menjadi pedoman sang musafir dalam pelayaran yang penuh pancaroba berombakkan tipu daya.